759bdcc1029b377c028ba50b39ac5f19Superżywności = Superfoods
mianem tym określa się produkty spożywcze, które są bogate w składniki odżywcze i przez to wybitnie korzystne dla naszego zdrowia. Są to produkty, które obfitują w witaminy, składniki mineralne, antyoksydanty, aminokwasy i białko, enzymy, wielonienasycone kwasy tłuszczowe i błonnik pokarmowy. Ponadto żywność ta jest zazwyczaj pochodzenia naturalnego i nie jest przetworzona.

AMARANTUS (=Szarłat)
ma:
więcej wapnia niż mleko,
więcej żelaza niż szpinak,
więcej magnezu niż czekolada

-Biorąc pod uwagę zawartość składników odżywczych jego nasiona przewyższają popularne zboża. Na szczególne podkreślenie zasługuje duża zawartość BŁONNIKA. Jest ona trzykrotnie większa niż w ziarnie pszenicy czy żyta.
-Z powodzeniem można go stosować w żywieniu osób z celiakią, ponieważ NIE ZAWIERA GLUTENU.
-Ze względu na dużą zawartość WAPNIA i tokotrienoli (czynnik przeciwzapalny) może byś stosowany w dietach przy schorzeniami układu kostnego.
-Liście szarłatu są także bogatym źródłem MAGNEZU(100g pokrywa 1/3 zapotrzebowania), żelaza, cynku, potasu.
-W nasionach znajduje się również wiele jedno- i wielonienasyconych, ze szczególnym uwzględnieniem niezwykle wartościowych kwasów GLA. Ich obecność w znacznym stopniu przyczynia się do poprawy zdrowia, a zwłaszcza do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi.

Amarantus najczęściej spożywany jest w postaci ziaren, jako dodatek do potraw lub do wypieku pieczywa. Produkuję się także z niego mąkę, która stosowana może jako dodatek do zwykłej mąki pszennej, przez co podnosi jej wartość odżywczą. Mąka ta nie nadaje się jednak do wypieków chleba czy ciast, ze względu na brak glutenu. Należy również pamiętać o tym, że nie powinna być za długo przechowywana, gdyż wysoka zawartość tłuszczu sprawia, że szybko ulega jełczeniu.
Z ziaren amarantusa otrzymuję się również popping (tzw. amarantus ekspandowany), którego proces produkcji podobny jest do technologii popcornu. Jest to produkt nadający się do bezpośredniego spożycia i niewymagający obróbki termicznej. Może być spożywany jako dodatek do jogurtów, kefirów, serków czy jako słodka przekąska z dodatkiem miodu.1c14a5e2a628bee7a3d8173ae12493cd

Udostępnij: