Kochaj Zażarcie… SUPERFOODS.

To nowy cykl artykułów poświęcony superżywności = superfoods
mianem tym określa się produkty spożywcze, które są bogate w składniki odżywcze i przez to wybitnie korzystne dla naszego zdrowia. Są to produkty, które obfitują w witaminy, składniki mineralne, antyoksydanty, aminokwasy i białko, enzymy, wielonienasycone kwasy tłuszczowe i błonnik pokarmowy. Ponadto żywność ta jest zazwyczaj pochodzenia naturalnego i nie jest przetworzona.

SZPINAK jest nadal Twoją traumą z dzieciństwa?
Wiesz, że należy go jeść, ale właściwie dlaczego? Kiedyś mówiono: dlatego, że ma dużo żelaza, ważnego w profilaktyce anemii.
Aktualna i prawidłowa odpowiedź: bo ma szczególnie dużo witaminy K, która wzbudza coraz większe zainteresowanie swoim działaniem na rzecz mocnych i zdrowych kości, karotenoidów: beta-karotenu, czyli prowitaminy A i luteiny, a także witamin B2, B6, folianów i składników mineralnych: potasu, magnezu, wapnia, żelaza, manganu. Jest mało kaloryczny, zdrowy i smaczny. Szpinak trafił na listy rankingowe najwartościowszych warzyw (ang. „superfoods”), a naukowcy coraz bardziej go doceniają. Wykazano, że szczury karmione paszą z dodatkiem ekstraktu ze szpinaku miały lepsze zdolności motoryczne i szybciej odnajdywały drogę w labiryncie, więc istnieje prawdopodobieństwo, że i na nas korzystnie zadziała 🙂

Komu polecam szpinak?

Wszystkim, którym zależy na mocnych kościach i zdrowym układzie krążenia, zwłaszcza osobom zagrożonym osteoporozą i miażdżycą –bo dostarcza wit. K . Komputerowcom :)i seniorom ze względu na wysoką zawartość luteiny i zeaksantyny, karotenoidów pomagających utrzymać zdrowe oczy w miarę starzenia, potencjalnie redukując ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej oraz katarakty.

* Nie wszyscy mogą go jeść. Surowy szpinak ma dużo szczawianów, które są niewskazane dla osób cierpiących na dnę moczanową, reumatyzm, kamienie nerkowe lub żółciowe. Większość szczawianów można usunąć obgotowując szpinak przez 1-3 min w dużej ilości wody.

Chemia szpinaku.

Co mówią aktualne wyniki analiz szpinaku? Szpinak jest bardzo bogatym źródłem witaminy K. Porcja ugotowanego szpinaku (filiżanka, 180 g) pokrywa ponad 1100% dziennego zapotrzebowania na witaminę K. Szpinak ma też dużo beta-karotenu, z którego w organizmie powstaje witamina A (370% zapotrzebowania). W podanej wyżej ilości szpinaku jest też: 263 mcg pochodnych kwasu foliowego (66%), 17 mg witaminy C (29%), 0,42 mg B2 (25%), 0,44 mg B6 (22%) oraz składniki mineralne: 1,68 mg manganu (65%), 156 mg magnezu (39%), 6,4 mg żelaza (36%), 145 mg wapnia (25%), 839 mg potasu (24%)95cc25b355d8499661a55994cd5dc3e6

Jak kupować?

-świeży, o błyszczących i ciemnozielonych liściach, bez oznak gnicia

-mrożony, równie wartościowy co świeży
Wcześniej prezentowane przepisy z udziałem szpinaku:
Zielony Detox
Łosoś ze szpinakiem i sosem z zielonego pieprzu

Już jutro pojawi się kolejny pomysł 🙂

Udostępnij: