Łosoś…

Jedyna tłusta ryba, do której jedzenia z powodzeniem przekonuję większość moich pacjentów, nawet tych którzy nie mogą spojrzeć na makrelę, czy sardynki…

Warto więc wykorzystać fakt, że łosoś jawi się jako powszechnie akceptowany przykład tłustych ryb i przyrządzić go w wersji azjatyckiej: w sosie teriyaki z dodatkiem aromatycznego, smażonego ryżu.

Dlaczego należy go jeść?

Typowa dieta Europejczyka, w przeciwieństwie np. do Azjatów, jest uboga w ryby i zawiera zbyt wiele tłuszczów omega 6 w stosunku do omega 3. Ich średni stosunek to 16:1 podczas gdy prawidłowy powinien mieścić się w przedziale od 4:1 do 2:1.

Kwasy Omega 3 znajdują się głównie w rybach: makreli, tuńczyku, łososiu, sardynkach, a także w siemieniu lnianym.
Kwasy Omega 6 : w rzepaku, wiesiołku i słoneczniku, oleju kokosowym, kukurydzianym, z nasion winogron, arachidowym, sezamowym i sojowym oraz w produkowanych z nich margarynach.

Nadmiar kwasów tłuszczowych omega 6 w diecie i niedobór omega 3, powoduje zachwianie równowagi wewnętrznej i zwiększa podatność na choroby, m.in. stany zapalne, alergie, nowotwory, choroby układu krążenia, układu nerwowego, np. depresja, ADHD, choroba Alzheimera, choroby skóry, metaboliczne, np. cukrzyca i inne. Dlatego dla zachowania zdrowia i homeostazy organizmu, niezbędne jest spożywanie we właściwych proporcjach obu rodzajów kwasów tłuszczowych.

azjatycki-losos-i-ryz-kochaj-zazarcie

azjatycki-losos-i-ryz-kochaj-zazarcie1

Udostępnij: